OMAVALVONTASUUNNITELMA
OMAVALVONTASUUNNITELMA
PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Topakat & Kätevät Oy
Kaivonkatsojantie 9C 52, 00980 Helsinki
Y-tunnus: 3254112–7
Puhelinnumero: 050 431 4901
Sähköpostiosoite: mari@topakka.com
Toiminnasta vastaava esimies
Mari Kilponen
Puhelinnumero: 050 431 4901
Sähköpostiosoite: mari@topakka.com
Tuotettavat palvelut
Siivous- ja ateriapalvelut, puolesta asiointi, vaatehuolto ja seuranpito.
Toimialaluokitus
Muualla luokittelemattomat henkilökohtaiset palvelut
Asiakaspaikat – ilmoituksenvaraiset yksityiset sosiaalipalvelut
▪ Helsinki 50 asiakaspaikkaa
▪ Espoo 50 asiakaspaikkaa
▪ Vantaa 50 asiakaspaikkaa
1.2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet
Toiminta-ajatuksenamme on tarjota asiakkaan toiveiden mukaisia kodinhoito- ja siivouspalveluita eri ikäisille kotitalouksille. Keskeisimpiä arvojamme ovat kotimaisuus, ahkeruus ja suoraselkäisyys. Pyrimme pitkäaikaisiin työsuhteisiin ja luotettavaan palveluun, jossa asiakkaallamme on aina nimetty henkilökohtainen asiakaspalvelija. Tarvittaessa käytetään varahenkilöä, joka on myös asiakkaan tuntema.
1.3. Riskinhallinta
Riskienhallintamme perustuu pääsääntöisesti riskien ennakointiin, sekä riskienhallintaan koulutetun henkilökuntamme osaamisen ylläpitoon.
Riskinhallinnan järjestelmät ja menettelytavat
Huomioimme monipuolisesti työstä, työtilasta, muusta työympäristöstä ja -olosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät. Riskit voivat aiheutua esimerkiksi fyysisestä toimintaympäristöstä (kynnykset, liukkaat lattiat), toimintatavoista, asiakkaista tai henkilökunnasta.
Pyrimme minimoimaan asiakaskodin riskit, ja neuvottelemme tarvittaessa asiakkaan kanssa yhdessä sopien ympäristön esteiden poistamisesta tai siirtämisestä.
Ylläpidämme avointa ja turvallista ilmapiiriä, jossa sekä henkilöstö että asiakkaat ja heidän omaisensa uskaltavat tuoda esille laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä epäkohtia.
Palveluntuottajan vastuulla on, että riskinhallinta kohdistetaan kaikille omavalvonnan osa-alueille. Yrityksen johto huolehtii siitä, että
turvallisuutta ja koskevat toimenpiteet otetaan huomioon ja toteutetaan asianmukaisesti ja ilman viivytyksiä.
Riskinhallinnan työnjako
Toiminnasta vastaava (Mari Kilponen) huolehtii ja vastaa omavalvonnan ohjeistamisesta ja järjestämisestä, sekä siitä, että työntekijöillä on riittävästi tietoa turvallisuusasioista. Haitta- ja vaaratilanteiden käsittelystä vastaa Mari Kilponen. Työntekijät osallistuvat turvallisuustason ja -riskien arviointiin, sekä turvallisuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseen tilanteen- ja tarpeen mukaan.
Riskien tunnistaminen
Kartoitamme mahdolliset riskit palvelusuhteen alussa, ja seuraamme tilannetta jokaisella käynnillä. Lisäksi keskustelemme säännöllisesti havaituista epäkohdista, laatupoikkeamista ja riskeistä työyhteisön kesken.
Riskien ja vaaratilanteiden käsittely ja dokumentointi
Työntekijät raportoivat havainnoimansa riskit ja mahdolliset haitta- ja vaaratilanteet toiminnasta vastaavalle esimiehelle kirjallisesti, tähän erikseen osoitetulla lomakkeella. Yrityksen työntekijät ovat saaneet tähän kirjallisen ohjeistuksen.
Mikäli yritykseen tulee asiakkaan tai työntekijän toimesta ilmoitus riski- tai vaaratilanteesta, toiminnasta vastaava ryhtyy viivytyksettä tarvittaviin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi- ja selvittämiseksi. Riski- ja vaaratilanteiden varalle määritellään korjaavat toimenpiteet, joilla estetään tilanteen toistuminen jatkossa.
Selvityksestä tehdään asianmukainen dokumentti, joka toimitetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen johtajalle, ja tarvittaessa myös muille viranomaisille, sosiaali- ja terveyspalveluiden johtajalta saadun ohjeistuksen mukaan.
Laatupoikkeamien, läheltä piti -tilanteiden ja haittatapahtumien varalle määritellään korjaavat toimenpiteet, joilla estetään tilanteen toistuminen jatkossa. Tällaisia toimenpiteitä ovat muun muassa tilanteiden syiden selvittäminen ja menettelytapojen muuttaminen turvallisemmiksi. Korjaavien toimenpiteiden vaikutuksia seurataan, ja niistä raportoidaan myös viranomaisille, mikäli näin on sovittu.
2.Asiakkaan asema ja oikeudet
2.1. Hoito- ja palvelusuunnitelma
Asiakkaan kanssa laaditaan asiakassuhteen alussa asianmukainen palvelusopimus- ja suunnitelma, joka sisältää asiakkaan nimi- ja osoitetiedot, asiakkaan kuvauksen toimintakyvystään, palvelun sisällön, hinnan, toimitusajat, tuntimäärän, sekä toimitusehdot.
Suunnitelmassa otetaan huomioon asiakkaan fyysinen ja henkinen kunto, ja se tehdään asiakkaan toiveita kunnioittaen. Palvelusuunnitelman laatimiseen voivat osallistua myös esimerkiksi myös asiakkaan omaiset, mikäli asiakas niin haluaa. Mikäli asiakas on edunvalvonnassa, suunnitelman laatimiseen osallistuu myös asiakkaan laillinen edustaja.
Työntekijä noudattaa työssään palvelusuunnitelmaa, sekä raportoi toiminnasta vastaavalle (Mari Kilponen) mikäli havaitsee työssään tarvetta palvelusuunnitelman muutoksille. Palvelusuunnitelmaan päivitetään tarpeen mukaan, yhdessä asiakkaan kanssa sopien. Palvelusuunnitelmaa tarkastellaan vuosittain.
2.2. Asiakkaan kohtelu
Palvelu suoritetaan kunnioittaen asiakkaan yksityisyyttä ja
itsemääräämisoikeutta omassa kodissaan. Asiakkaat saavat palvelusopimuksen teon yhteydessä toimintaohjeet ja ilmoituslomakkeen, jolla voivat ilmoittaa, mikäli häntä on kohdannut haittatapahtuma tai vaaratilanne, epäkohta tai uhka sosiaalihuollon toteutumisessa, tai jos yrityksen työntekijä kohtelee häntä epäasiallisesti.
Mikäli asiakas tekee haitta- tai vaaratilanneilmoituksen, toiminnasta vastaava Mari Kilponen ryhtyy viivytyksettä tarvittaviin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi- ja selvittämiseksi. Selvityksestä tehdään asianmukainen dokumentti, joka tallennetaan yrityksen omaan järjestelmään. Dokumentissa kuvatut jatkotoimenpiteet toteutetaan viipymättä.
Dokumentti toimitetaan myös sosiaali- ja terveyspalvelujen johtajalle, ja tarvittaessa myös muille viranomaisille, sosiaali- ja terveyspalveluiden johtajalta saadun ohjeistuksen mukaan.
Yrityksen työntekijät on velvoitettu Sosiaalihuoltolain 48 ja 49 § mukaan ilmoittamaan viipymättä toiminnasta vastaavalle henkilölle (Mari Kilponen), jos he huomaavat tehtävissään epäkohtia, tai
ilmeisiä epäkohdan uhkia asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä. Työntekijät ovat saaneet kirjalliset ohjeet ilmoituksen tekemiseen.
2.3. Asiakkaan osallisuus
Asiakkaan kanssa keskustellaan ja hänen toiveitaan kuunnellaan ja kunnioitetaan jokaisella käynnillä. Lisäksi asiakas saa vuosittain kirjallisen kyselyn, jossa voi kertoa toiveensa ja antaa palautetta työstä. Turvallisuussyistä siivous- ja kotipalveluita ei tehdä asiakkaan kanssa yhdessä.
2.4. Asiakkaan oikeusturva
Muistutus ja sovittelu
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus, mikäli hän kokee saaneensa huonoa kohtelua, tai palvelu ei vastaa sovittua. Myös asiakkaan omainen tai läheinen voi tehdä muistutuksen, tai ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen. Sosiaali- ja potilasmieheltä saa neuvoja epäkohtiin liittyvissä asioissa, sekä muistutuksen tekemisessä.
Sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteystiedot
Helsinki:
Sosiaali- ja potilasasiamiehet
Jenni Hannukainen, Sari Herlevi ja Teija Tanska
Sähköposti: sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
Neuvonta: puh. 09 310 43355 (ma–to klo 9–11)
Muistutuksen voi tehdä suojatulla sähköpostilla os.
sosiaali.potilasasiamies@hel.fi
Espoo:
Sosiaali- ja potilasasiamies
Eva Peltola, puh. 09 816 51032
sähköpostiosoite: sosiaali.potilasasiamies@espoo.fi
Osoite, johon muistutus lähetetään:
Espoon kaupunki
Sosiaali- ja terveystoimi/kirjaamo
PL 2, 02070 Espoon kaupunki
Vantaa:
Sosiaali- ja potilasasiamies
Miikkael Liukkonen, p. 09 8392 2537
Asematie 10 A, 2. krs
01300 Vantaa
Tavoiteaika muistutuksen käsittelylle
Yritys pyrkii käsittelemään muistutuksen viipymättä, mutta kuitenkin viimeistään 10 vrk sisällä muistutuksen saapumisesta.
Toimenpiteet muistutuksen jälkeen
Muistutuksen jälkeen mahdolliset korjaustoimet tehdään viipymättä.
Kuluttaja-asiamiehen palvelut
Palvelu kuuluu myös kuluttaja-asiamiehen palveluiden piiriin. Mikäli palvelun ladussa tai toteuttamisessa on puutteita, asiakas voi kysyä neuvoa myös Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, puh. 029 505 3050
kotisivut: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/
- Palvelun sisällön omavalvonta
Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Osalla asiakkaista palvelusuunnitelmaan kuuluu seuranpito- ja virkistyspalvelut. Asiakkaan vointi ja jäljellä oleva toimintakyky huomioiden kannustetaan ja tuetaan mukavaan tekemiseen. Sisältö räätälöidään yksilöllisesti, asiakkaan toiveiden mukaan.
Myös siivous- ja kotipalvelut tuotetaan siten, että asiakkaan kanssa voidaan seurustella työn lomassa. Asiakasta voidaan kehottaa häntä itseään kiinnostavaan toimintaan, esimerkiksi lehden lukemiseen, ristikoiden täyttämiseen tai valokuvien katseluun.
3.1. Ravitsemus
Yritys ei vastaa asiakkaan ravitsemukseen liittyvistä asioista. Mikäli asiakkaan palveluihin kuuluu satunnaisesti ruuanvalmistus ja asiointipalvelut, voidaan asiakkaalle tilanteen mukaan suositella terveellisempiä vaihtoehtoja.
3.2. Hygieniakäytännöt
Yritys ei tarjoa lainkaan henkilökohtaista hoivapalvelua, eikä voi varsinaisesti vaikuttaa asiakkaan henkilökohtaiseen hygieniaan. Mikäli asiakkaan henkilökohtaisessa hygieniassa havaitaan säännöllisesti puutteita, ohjataan asiakas kunnallisen kotipalvelun piiriin.
Yrityksellemme on laadittu erillinen hygieniaohjeistus, jonka avulla siivous ja kotipalvelut toteutetaan hygieenisiä työtapoja käyttäen. Kaikki yrityksemme työntekijät perehdytetään hygieniaohjeistukseen työsuhteen alussa. Osaamistasoa pidetään yllä hygieniakoulutuksella, joka
järjestetään vuosittain. Ohjeistusta päivitetään tarpeen mukaan. Perehdytyksestä ja työntekijöiden osaamistasosta vastaa toiminnasta vastaava Mari Kilponen.
3.3. Terveyden- ja sairaanhoito
Yritys ei tarjoa terveydenhuollon palveluita. Mikäli arvellaan asiakkaan olevan terveydenhuoltopalveluiden tarpeessa, häntä kehotetaan hankkimaan niitä itse, tai keskustelemaan palveluiden hankkimisesta omaisen tai muun yhteyshenkilön kanssa. Palvelua voidaan varata asiakkaan suostumuksella hänen puolestaan, esimerkiksi varata lääkäri tai hammaslääkäriaika.
3.4. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Asiakkaan palvelusuunnitelmaan kirjataan henkilöt- ja tahot, joille asiakastietoja saa asiakkaan suostumuksella luovuttaa. Yhteyshenkilöihin pidetään yhteyttä puhelimen ja/tai sähköpostin välityksellä, yhteyshenkilön toiveiden mukaan.
4.Asiakasturvallisuus
4.1. Henkilöstö
Asiakaskodissa palvelun suorittaa aina yksi asiakkaan tuntema työntekijä. Asiakkaalle on nimetty oma asiakaspalvelija, sekä hänen varahenkilönsä.
Haastattelemme työntekijät huolellisesti, ja pyrimme haastattelun, sekä kokemustietojen avulla selvittämään hakijan luottavuuden ja soveltuvuuden työhön.
Palkkaamme vain työntekijöitä, jotka täyttävät seuraavat kriteerit
▪ erinomainen suomen kielen taito
▪ hyvät kommunikaatiotaidot
▪ vaikuttavat olemukseltaan suoraselkäisiltä ja ahkerilta
▪ omaavat kotipalvelualan koulutuksen ja/tai kokemuksen, tai ilmoittavat olevansa oppimishaluisia
4.2. Toimitilat
Työskentelemme asiakaskodeissa, asiakkaan välineillä ja pesuaineilla. Hankimme ammattitason välineet jokaiselle asiakkaalle. Yrityksellä ei ole käytössään erillisiä toimitiloja.
4.3. Teknologiset ratkaisut
Avainkäytännöt ja kulkeminen asiakaskotiin järjestetään asiakkaan toiveiden ja käytäntöjen mukaan. Mahdolliset avainkäytännöt ja ovikoodin käytännöt sovitaan palvelusopimuksessa.
- Asiakastietojen käsittely
Tietosuojakoulutus – ja perehdytys
Henkilöstö perehdytetään tietosuoja-asioihin työsuhteen alussa, jolloin tietosuojavastaava toimittaa kaikille materiaalin sosiaali- ja terveysalan tietosuojakäytäntöihin, EU:n tietosuoja-asetukseen, sekä yrityksen sisäisiin toimintatapoihin. Tietosuojaan liittyviä koulutuksia ja osaamisen tarkastuksia järjestetään vuosittain.
Rekisteröidyn informointi
Asiakas saa luettavakseen tietosuojaselosteen palvelusopimuksen tekemisen yhteydessä. Tietosuojaselosteemme ovat myös yrityksen kotisivuilla.
Muut käytännöt
▪ Henkilökuntaa sitoo salassapitovelvollisuus.
▪ Yrityksemme työntekijät käsittelevät tietoja vain siinä laajuudessa, kuin se on käyttötarkoituksen kannalta tarpeellista. Pääsy luvattomiin tietoihin on estetty.
▪ Tietosuojan tasoa ja riittävyyttä ja arvioidaan jatkuvasti. Epäkohtiin ja riskeihin kiinnitetään huomiota välittömästi.
Tietosuojavastaava
Mari Kilponen
Puhelinnumero: 050 431 4901
Sähköpostiosoite: mari@topakka.com
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelmaa tarkastellaan vuosittain. Suunnitelmaa päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.